Skip to content

Plimbare prin Timisoara

Mai 29, 2012

Acum ceva vreme am primit vizita unor prieteni din alt oraș. Si el si ea fani declarati ai Timisoarei. Au ajuns aici chiar in timpul proletarei vacante de 1 Mai, când clasa muncitoare isi cere drepturile halind mici, band bere si cacandu-se prin tufisuri. Foarte bine, m-am gandit, orasul este pustiu, am ocazia sa ii las paf cu minunatele fatade ale Timisoarei, cu locurile incarcate de istorie si cu fasonul habsburgic din cel mai mare complex baroc al Romaniei. Si am luat-o la pas… Pe măsura ce povesteam, îmi sareau in ochi lucruri pe care înainte nu le remarcasem, desi eu stau mai mult cu ochii pe sus: fatade scorojite, clădiri in paragină, firme triste de pe vremea lui Ceaușescu, blocuri cenusii cu feronerii metalice ruginite. Si nu vorbesc de periferie, sa fim bine intelesi ci vorbesc de zona 0 cum ar fi p-ta Bălcescu. Vile, odinioară superbe lăsate in paragină pentru a primi autorizatie de demolare strajuie rusinos bulevarde vizitate de orice om care calca prima data in Timișoara.
Nasol, mi-am zis…. da’ las ca mă „reabilitez” cu p-ta Unirii, mă-ntelegi, istorie, Haendel, pana si ciuma era occidentala, Mozart, Lenau, Franz Iosef ș-alte trairi imperiale… Dar in timp ce mergeam pe strada Eugeniu de Savoya mi-am dat seama ca daca mai fac câțiva pași voi ajunge la Casa Prințului si va trebui sa explic jenat ca acel imobil lăsat in cea mai sinistra paragină, cu igrasia pana la acoperis, cu locatari dubiosi si cu izmene puse la uscat in curte a aparținut odată eliberatorului Timișoarei, unul dintre cei mai glorioși generali ai Imperiului Habsburgic, si căruia ungurii i-au facut o statuie imensa chiar in fata palatului regal din Budapesta. Așa ca, pentru a evita aceste explicații, am facut ceea ce face orice timisorean mândru de orasul sau: stânga pe Rodnei frate, ca Domu’ ne salvează întotdeauna! In Unirii au mai schimbat atmosfera niște francezi veniți sa facă teatru de improvizație și care au adus terasei la care ne-am oprit un aer ludic și relaxat de oraș occidental.

Ce vreau sa zic? Vreau sa zic ca Timișoara a decăzut! Timișoara este in urma cu 15 ani. Timisoara este provinciala si țâfnoasa. Timișoara este o starleta din anii 50 care vrea sa fie considerata frumoasa si acum cand are 80 de ani si 120 de kile se machiaza strident si se îmbracă în mini cu volănașe. Are obiceiuri perimate si înjura mult. Fumează ca o proasta și face continuu aceleași alegeri ca sa nu recunoască ca a greșit. Trăiește un soi de idealism nesustinut de nimic numai pentru ca o cheamă Timișoara.

PS La ora la care scriu, pe facebook circula deja poza unei alte orori: vila Muehle a inceput sa fie facuta praf de noii proprietari desi nu exista nici o autorizatie in acest sens. Timișoara pe langa ca e urata a ramas si fara pește!

Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

